چهارشنبه 28 مهر
نسخه آزمایشی
1398/07/17

خرید هوشمندانه با برچسب های غذایی

خرید هوشمندانه با برچسب های غذایی

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: خرید مواد غذایی، اغلب اوقات می‌تواند گیج کننده باشد. یاد گرفتن اینکه چطور برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید، بفهمید و مقایسه کنید، می‌تواند به شما کمک کند مشکلات سلامتی مانند وزن بالا، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را مدیریت و کنترل کنید یا حتی کاهش دهید.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک ،دکتر رضا تاجیک عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: یکی از اطلاعاتی که تولید کنندگان مواد غذایی در ایران و سایر کشورها ملزم به درج آن بر روی بسته بندی محصولات خود هستند، جدولی است تحت عنوان "nutrition facts" یا جدول ارزش غذایی. در این جدول که معمولاً در قسمت پشت بسته بندی به چشم می خورد، اطلاعات دقیقی در مورد ارزش غذایی ماده مربوطه نوشته شده است.
  1. سروینگ یا پیمانه:
میزان کالری و ارزش غذایی تمامی مواد مغذی که روی برچسب نوشته شده است به اندازه serving بستگی دارد. اندازه serving و یا سهم مصرفی گاهی بر اساس 100 گرم و گاهی نیز طبق میزان پیمانه نوشته می شود.
  1. کالری کلی و کالری ناشی از چربی:
کالری نشان دهنده میزان انرژی است که پس از مصرف هر پیمانه از محصول غذایی بسته بندی شده به بدن می رسد. با اینکه کالری دریافتی روزانه بسیاری از افراد بیشتر از میزان مورد نیازشان است، با این حال امکان دارد بسیاری از مواد مغذی ضروری را دریافت نکنند. به همین دلیل، توجه به این قسمت برای کنترل وزن بسیار مفید است.
  1. پارامترهای مضر (مصرف این مواد را محدود کنید):
مواد مغذی ذکر شده در این قسمت موادی هستند که اغلب به میزان کافی یا بیشتر از مقادیر توصیه شده مصرف می شوند. این مواد مغذی باید در رژیم غذایی محدود گردند. مصرف چربی های اشباع، چربی های ترانس، کلسترول و سدیم، ریسک بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی، سرطان و فشار خون را بالا می برند.
  1. پارامترهای مفید (این مواد را دریافت کنید):
سعی کنید مواد مغذی ذکر شده در این قسمت را در حد کافی دریافت نمایید. اکثر افراد فیبر، ویتامینA، ویتامینC، کلسیم و آهن کافی دریافت نمی کنند. مصرف کافی این مواد مغذی به بهبود سلامتی و کاهش خطر بروز برخی بیماری ها کمک می کند.
  1. درصدDV (Daily Value ):
در انتهای جدول ارزش غذایی توضیحاتی تحت عنوان ارزش روزانه یا Daily Value (DV) نوشته شده است که در تمامی برچسب های مواد غذایی یکسان و بیانگر توصیه های غذایی برای همه افراد جامعه است.
درصد DV شما را قادر می سازد تا از آن به عنوان الگو استفاده کنید. در واقع این بخش از جدول ارزش غذایی، جهت سرعت بخشیدن به مقایسه میزان ارزش غذایی مواد مختلف است و به شما کمک می کند که دو یا چند ماده غذایی مختلف را در کنار یکدیگر قرار داده و به سرعت مفید ترین و مضر ترین را تشخیص دهید و در نهایت یک تغذیه سالم داشته باشید.
  1. راهنمای درصد ارزش‌ روزانه (DV) بالا و پایین:
ارزش پایین : 5 درصد یا کمتر از آن، در مصرف چربی‌های اشباع،‌ چربی‌های ترانس، کلسترول و سدیم 5 درصد کمتر را انتخاب کنید.

ارزش بالا : 20 درصد به بالا است. برای مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها مواد غذایی 20 درصد به بالا را انتخاب کنید.

دکتر تاجیک افزود: با استفاده از این دستورالعمل به راحتی می توانید میزان مواد مصرفی روزانه خود را کنترل نمایید. میزان انرژی و چربی دریافتی و همچنین درصد DV به شما این اجازه را می دهد تا به راحتی بتوانید محصولات غذایی شرکت های مختلف را با هم مقایسه نمایید. تنها لازم است توجه کنید که اندازه سروینگ ذکر شده روی بسته های غذایی مورد مقایسه یکسان باشد، به ویژه واحد اندازه گیری (مثل گرم یا میلی گرم). بدین ترتیب به راحتی می توانید متوجه شوید که محصول کدام شرکت حاوی مقادیر بیشتر یا کمتر از مواد مغذی مختلف است./

شناسه خبر : 16133
امتیاز شما برای این خبر: