پنجشنبه 09 تیر
نسخه آزمایشی
1397/07/01
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران :

بر مبنای آموزه های طب ایرانی تدابیر پاسداشت تندرستی در فصل پاییز

بر مبنای آموزه های طب ایرانی تدابیر پاسداشت تندرستی در فصل پاییز

به عقیده اغلب حکمای طب ایرانی، فصل پائیز دارای طبیعت سرد و خشک می‌باشد. بنا براین، پائیز برای افراد با مزاج  گرم و مرطوب مناسب‌تر است و مناسب افراد با مزاج یا سوء مزاج سرد و خشک نبوده و می‌تواند موجب تشدید علائم و بروز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های سرد و خشک شود.

به گزارش ایفدانا - Ifdanaبه نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران : به عقیده اغلب حکمای طب ایرانی، فصل پائیز دارای طبیعت سرد و خشک می‌باشد. بنا براین، پائیز برای افراد با مزاج  گرم و مرطوب مناسب‌تر است و مناسب افراد با مزاج یا سوء مزاج سرد و خشک نبوده و می‌تواند موجب تشدید علائم و بروز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های سرد و خشک شود.

به طور کلی، در فصل پائیز باید حتی‌الامکان و از طریق رعایت برخی اصول خوردن، آشامیدن، خوابیدن و ... مزاج بدن را به سمت افزایش رطوبت و کاهش خشکی و سردی سوق داد. در ادامه به مرور اجمالی توصیه‌های طب ایرانی در رابطه با پاسداشت تندرستی در فصل پائیز می‌پردازیم:

  1. پرهیز از قرارگرفتن در معرض وزش باد (هوا، پنکه، کولر، ...) و سرمای ابتدای صبح و شب و گرمای نیمروز
  2. پرهیز از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌های سرد و رعایت قوانین نوشیدن آب شامل پرهیز از نوشبدن آب در میانه خواب و صبح ناشتا، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا و همراه با آن مگر به حسب ضرورت، بلافاصله پس از استحمام، استفاده از سونا و استخر، با فاصله کوتاه پس از رابطه جنسی، با فاصله کوتاه پس از ورزش سنگین، بلافاصله پس از خوردن میوه‌هایی نظیر هندوانه، انگور، بستنی و ...
  3. کاهش روابط جنسی
  4. پرهیز از انجام فَصد و حجامت
  5. پرهیز از بروز حالات خشم، اضطراب، استرس، غم و اندوه
  6. پرهیز از خوابیدن در مکان‌های سرد و مرطوب
  7. بوییدن گل‌های خوشبو و رایحه‌های ملایم
  8. استحمام با آب نیم گرم و پرهیز از استحمام با آب سرد
  9. استفاده از روغن‌های مناسب نظیر روغن بنفشه بادام برای چرب کردن بدن
  10. انجام ورزش به مقدار متعادل و پرهیز از انجام ورزش‌های سنگین
  11. مصرف بیشتر غذاهایی نظیر آبگوشت یا گوشت بره، آش‌های ساده، مرغ، تخم مرغ ، شیرینی‌های طبیعی که سبب افزایش مختصر رطوبت و گرمای مزاج بدن می‌شوند. کاهش مصرف گوشت گاو و گوساله، فست فودها، غذاهای تند و تیز، ترشی‌ها، گوشت نمک سود، انواع غذاهای کنسروی، قارچ، پنیر شور، بادنجان و ...
  12. پرهیز از مصرف میوه‌های سرد و مرطوب تابستانی نظیر هندوانه و مصرف میوه‌ها و خشکبار مناسب فصل پائیز نظیر به، سیب، انار شیرین،  انجیر، کشمش، مویز، شیرة انگور، بادام، فندق، گردو، پسته و ... ، مصرف شلغم بخارپز و کدو حلوایی بخارپز همراه دارچین به منظور پیشگیری از بروز سرماخوردگی

شناسه خبر : 13321
امتیاز شما برای این خبر: