کد خبر : 18605 تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ۰۸:۵۸

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران :

توصیه‌های طب ایرانی و تشنگی در ماه رمضان

به توجه به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان،توصیه های طب ایرانی برای روزه داران جهت پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان  توسط کارشناسان اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنی و مکمل های معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران بیان شد.



به گزارش ایفدانا -  Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به توجه به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان،توصیه های طب ایرانی برای روزه داران جهت پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان  توسط کارشناسان اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنی و مکمل های معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران بیان شد.

روزه داران در مصرف غذاهای خشک و پرادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و مصرف زیاده از حد گوشت در وعده سحری باید پرهیز کنند. همچنین در بین وعده های غذایی از مصرف آب اجتناب شود زیرا نه تنها از بروز تشنگی پیشگیری نمی‌کند بلکه  باعث بروز نفخ و اختلال هضم غذا نیز می‌شود. مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به دلیل خاصیت مدر بودن، سبب تشدید تشنگی می‌شود.

با توجه به نیاز به آب بیشتر برای هضم غذاهای نشاسته‌ای، بهتر است در وعده افطار و سحر تا حد ممکن کمتر از این مواد استفاده شود.

با توجه به هضم بعضی غذاها مانند حلیم، کله پاچه، کباب و ماهی به خصوص در وعده سحر باید پرهیز نمود. این گونه غذاهای غلیظ برای هضم حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می‌کنند و بدیهی است که با افزایش حرارت معده نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد. به علاوه خلط غلیظ تولید شده توسط این غذاها، در عروق به راحتی حرکت نمی‌کند و برای حرکت نیاز به ترقیق توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می‌نماید.

با توجه به اینکه غذاهای بسیار شور مثل گوشتهای نمک سود، تن ماهی یا ماهی شور و غذاهایی که در آنها مقدار زیادی سیر به کار رفته، باعث افزایش تشنگی می‌شوند، باید از مصرف آنها پرهیز نمود.

روزه داران بهتر است از خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، به خصوص غذاهای با طبیعت گرم پرهیز نمایند همچنین از حمام های بسیار داغ، سونا و ورزش‌های سخت وحرکات ایروبیک پرهیز کنند زیرا باعث بروز کم آبی شدید در بدن شده و  باید اجتناب ورزید، زیرا منجربه بروز کم آبی شدید در بدن می‌شوند.

برای رفع تشنگی پس از افطار، آب سرد را به یک باره نباید نوشید بلکه باید مزه مزه کرده و جرعه جرعه نوشید.

شروع افطار بهتر است با خرما و آب ولرم یا شیر ولرم و در ادامه انواع سوپها باشد. افراد دارای معده گرم و خشک، می‌توانند از فرنی‌هایی که از آرد جو و روغن بادام و شکر تهیه شده است استفاده نمایند. آرد جو مسکن تشنگی است و مصلح آن شکر می‌باشد و روغن بادام نیز رطوبت دهنده بدن است.

از جمله بهترین شربتها برای رفع تشنگی در این ماه میتوان از ماء‌اشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ، شربت سکنجبین ساده، انواع آب میوه‌ها از جمله انار، سیب، به و گلابی نام برد که علاوه بر تقویت معده در رفع تشنگی در این ماه بسیار کارآمد هستند. همچنین مصرف میوه‌هایی از جمله خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی و زردآلوی تازه یا برگه زردآلو خیسانده در آب و آلبالو در ماه رمضان برای جلوگیری از تشنگی در طول روز مفید است. البته مصرف میوه‌ها باید حداقل 5/1-1 ساعت با زمان غذا خوردن فاصله داشته باشد. همچنین بهتر است در این ماه در رژیم غذایی از سبزیجاتی از جمله کاهو استفاده شود.