کد خبر : 18591 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۳۸

کارشناس نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو فسا:

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

در ماه مبارک رمضان برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن از همه گروه های اصلی غذایی در رژیم تغذیه ای خود اطمینان استفاده نمایید که این گروه ها شامل نان و غلات ، گوشت قرمز و سفید، شیر و فرآورده های لبنی و میوه و سبزی می باشد.



به گزارش ایفدانا، كارشناس نظارت بر مواد خوراكي و آشاميدني معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان با جلوگیری از پرخوری و آشفته خوری، اصل پرهیز را رعایت کرد و هم با تقسیم انرژی و کالری مورد نیاز از زیان های کمبود غذایی در امان بود .

سمیه خیراتی توصیه کرد: در ماه مبارک رمضان برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن از همه گروه های اصلی غذایی در رژیم تغذیه ای خود اطمینان استفاده نمایید که این گروه ها شامل نان و غلات ، گوشت قرمز و سفید(از جمله ماهی) ، شیر و فرآورده های لبنی و میوه و سبزی می باشد.

وی بر خوردن سحری تاکید کرد و گفت: در صورت حذف سحری در كمترین زمان فعالیت (شب) بیشترین غذا خورده مى شود و در بیشترین زمان فعالیت(طول روز) كه بدن ما نیازمند به سوخت و ساز فعال براى انجام فعالیت هاى روزمره است، هیچ گونه منبع انرژى در دسترس نیست و این مسأله سبب افت در میزان و كیفیت فعالیت هاى روزانه مى گردد.

این کارشناس اظهار داشت: شروع افطار بهتر است با مایعات گرمی مانند آب، چای کم رنگ، شیر، سوپ به همراه چند عدد خرما یا کشمش باشد و به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان، از کشمش و خرما استفاده کنید.

 خیراتی افزود: در افطار از غذاهای حجیم استفاده نکنید، بلکه بدن خود را آرام آرام برای شام آماده کنید. در غیر این صورت شما دچار انواع بیماری های گوارشی از قبیل سوزش معده ، نفخ و... می گردید .

به گفته وی معده خالي در هنگام افطار تحمل غذاي خشن را ندارد، لذا خوردن غذاهاي سبک و پر کالری، سهل الهضم و تقريبا نرم براي افطار مناسب است. خرما، شله زرد، سوپ های سبک، مقداری كمی شیر و چای كمرنگ، نان و پنیر و سبزی و یا نان و پنیر و گردو انتخاب های خوبی هستند.

این كارشناس نظارت بر مواد خوراكي و آشاميدني ضمن توصیه به خودداری از خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینی‌ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر، تاکید کرد: در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.

خیراتی افزود: بهتر است مانند سایر اوقات، سه وعده غذایی داشته باشید: سحری، افطار و شام. همچنین بین افطار و شام باید فاصله باشد.

وی به روزه داران توصیه کرد: از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده بخصوص در سحر خودداری نمایید. زیرا اینگونه غذاها علاوه بر ایجاد تشنگی در طول روز باعث سوزش سر دل ، سوء هاضمه و اضافه وزن می شوند.

این کارشناس گفت: حتما در غذاي افطار و به خصوص سحر ميوه ميل کنيد. علاوه بر ميوه جات فصل، از خيسانده برگه، آلو، انجير و مانند اين ها هم مي توان به عنوان ميوه استفاده کرد.