کد خبر : 13611 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵

معاون غذا و دارو فسا عنوان کرد:

تغذیه سالم در دانش آموزان

حذف وعده صبحانه در دانش آموزان بسيار شايع است كه با عواقب نامطلوب از قبيل اضافه وزن و چاقي، عدم تمركز و عملكرد درسي ضعيف و افزايش خطر دريافت ناكافي مواد مغذي به خصوص كلسيم همراه است.



به گزارش ایفدانا، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي فسا با تاكيد شعار "دانش آموز عزيز با انتخاب و مصرف ميان وعده كم روغن و كم نمك به سلامتي خود كمك كن" گفت: در حال حاضر مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ شده، فست فودها و مصرف زياد نمك از جمله مشكلاتي است كه در الگوي مصرف غذايي دانش آموزان وجود دارد. مصرف زياد نمك زمينه را براي فشار خون بالا در بزرگسالي فراهم ميكند. همچنين مصرف زياد روغن و چربي علاوه بر بالا بردن چربي خون و بيماري هاي قلبي و عروقي به دليل دريافت كالري زياد اضافه وزن و چاقي را به دنبال دارد. كودكان سنين مدرسه علاوه بر سه وعده غذايي اصلي به ميان وعده نيز نياز دارند.

دكتر صفورا خاط نشان کرد: براي پيشگيري از فشارخون بالا، بيماريهاي قلبي و عروقي، اضافه وزن و چاقي در بزرگسالي، ميان وعده دانش آموزان بايد شامل مواد غذايي باشد كه علاوه بر تامين نيازهاي تغذيه اي، كم نمك و كم روغن نيز باشد. به اين دليل مواردي هم چون چيپس، پفك و ساير تنقلات چرب و شور ميان وعده هاي مناسبي نيستند. استفاده از انجير خشك، توت خشك، نخودچي، كشمش،انواع مغزهاي بو نداده،برگه زردآلو و انواع ميوه ها نظير سيب،پرتقال،نارنگي،هلو،زردآلو،ليموشيرين و ..... سبزيجاتي نظير هويج، كاهو، خيار و ساندويچ هايي مانند نان و پنير و سبزي، انواع كوكو و كتلت، نان و حلوا شكري، نان و پنير و خرما مي تواند به عنوان ميان وعده در برنامه غذايي دانش آموزان قرار گيرد. استفاده از ساندويچ هاي خانگي كه در تهيه آن ها نمك و روغن كمتري استفاده شده است توصيه مي شود.

وی در مورد وعده ها و ميان وعده هاي نامنظم جوانان و نوجوانان عنوان کرد: حذف وعده هاي غذايي رفتاري رايج در نوجوانان است. حذف وعده صبحانه در دانش آموزان بسيار شايع است كه با عواقب نامطلوب از قبيل اضافه وزن و چاقي، عدم تمركز و عملكرد درسي ضعيف و افزايش خطر دريافت ناكافي مواد مغذي به خصوص كلسيم همراه است. دانش آموزاني كه وعده غذايي خود را حذف مي كنند در پاسخ به گرسنگي اغلب به جاي وعده غذايي از ميان وعده هايي استفاده مي كنند كه از لحاظ ويتامين، مواد معدني و فيبر پايين هستند و سرشار از چربي، شكر و نمك مي باشند. متاسفانه برخي از تنقلات تجاري از جمله انواع فرآورده هاي غلات حجيم شده به طور بي رويه توسط كودكان و دانش آموزان مصرف مي شوند. مصرف چيپس و پفك به خصوص قبل از وعده هاي غذايي به دليل ايجاد سيري كاذب دانش آموزان را از خوردن غذاهاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز رشد را تامين كند باز مي دارد. از سوي ديگر نمك موجود در آن ذائقه را به خوردن غذاهاي شور عادت مي دهد. مطالعات انجام شده رابطه بين مصرف نمك و افزايش فشار خون در دوران بزرگسالي را به اثبات رسانده است. والدين بايد دانش آموزان را به مصرف تنقلات سنتي مثل نخودچي و كشمش، گردو و بادام و پسته (از انواع بو نداده و بدون نمك) گندم برشته و برنجك،عدس برشته شده ، توت و انجير خشك و برگه ها تشويق كنند و سر سفره بجاي نوشابه هاي گازدار براي افراد خانواده از دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنند.

معاون غذا و دارو فسا با بیان اثرات زيان بار مصرف غذاهاي پرنمك و شور افزود: نمك ماده ضروري تامين كننده سديم در انسان است كه در انتقال جريانات عصبي و انقباض عضلاني نقش دارد. مقدار توصيه شده نمك حدود 3-5 گرم در روز( كمتر از يك قاشق چاي خوري) است. اضافه دريافت نمك خطرات عمده اي از جمله افزايش فشار خون را به دنبال دارد. اثبات شده است كه مقدار مصرف نمك با ميزان شيوع سكته قلبي در جامعه مرتبط است. دريافت زياد نمك و سديم و مصرف غذاهاي شور و پرنمك و تنقلات شور سبب كاهش بازجذب كلسيم از كليه شده و دفع ادراري آن را افزايش مي دهد كه خود عامل مهمي در كاهش تراكم استخواني و پوكي استخوان است. جلوگيري از اثرات زيان بار دريافت بالاي نمك از دوران كودكي و سنين مدرسه بايد شروع شود. دانش آموزان بايد سعي نمايند كه در هنگام انتخاب مواد غذايي نوع كم نمك آن را برگزينند و در كنار غذا از نمكدان استفاده نكنند.

دكتر محبي در خاتمه خاطر نشان کرد: اگرچه چربي ها در برنامه غذايي دانش آموزان به علت توليد انرژي بالا و خاصيت سيركنندگي و طعم دهندگي حائز اهميت هستند و چربي هاي مفيد مثل امگا 3 را كه براي سلامتي بسيار ضروري است تامين مي كنند، اما برخي از مواد غذايي حاوي چربي هاي نامطلوب هستند و به همين دليل نبايد زياد استفاده شوند. بسياري از مواد غذايي موجود در بازار به خصوص مواد غذايي فرآوري شده (آماده يا نيمه آماده) حاوي مقادير زيادي روغن و چربي هاي مضر هستند. انواع فست فودها داراي چربي اشباع شده هستند كه تنگي و انسداد عروق و بروز بيماري هاي قلبي عروقي را به دنبال دارند.